Monday, October 17, 2011

7HM1 Ηχος και Μουσικη στον Κινηματογράφο V

7ΗΜ1 ‘Ηχος και Μουσική στον Κινηματογράφο V, Νίκος Τσινίκας, Χειμερινό Εξάμηνο 2011

ΠΕΡΙΕΧΟΜΕΝΑ ΔΙΑΛΕΞΕΩΝ

1. ΑΠΟ ΤΗΝ ΜΟΥΣΙΚΗ ΠΡΟΣ ΤΗΝ ΑΚΟΥΣΤΙΚΗ ΠΡΟΣ ΤΗΝ ΑΡΧΙΤΕΚΤΟΝΙΚΗ

ΜΑΤΖΟΡΕ ΣΥΓΧΟΡΔΙΑ ΚΑΙ ΟΡΘΟ ΤΡΙΓΩΝΟ, ΧΡΩΜΑΤΑ ΚΑΙ ΗΧΟΙ, ‘ΑΟΡΑΤΗ’, ‘ΑΗΧΗ’ ΠΕΡΙΒΑΛΛΟΥΣΑ ΕΠΙΦΑΝΕΙΑ, Η ‘ΑΡΧΙΤΕΚΤΟΝΙΚΗ’ ΤΟΥ ΘΟΡΥΒΟΥ, Ο ΣΩΛΗΝΑΣ ΩΣ ΑΥΤΟΦΩΝΟ ΜΟΥΣΙΚΟ ΟΡΓΑΝΟ, ΟΡΟΙ ΤΗΣ ΜΟΥΣΙΚΗΣ ΣΕ ΑΝΤΙΣΤΟΙΧΙΑ ΜΕ ΤΗΝ ΑΚΟΥΣΤΙΚΗ, ΛΑΒΥΡΙΝΘΟΣ ΚΑΙ ΗΧΟΠΑΓΙΔΕΣ

2. ΑΠΕΙΚΟΝΙΣΗ ΗΧΟΥ ΚΑΙ ΗΧΟΓΡΑΦΗΣΗ ΕΙΚΟΝΑΣ

O ΗΧΟΣ, Ο ΘΟΡΥΒΟΣ ΚΑΙ Η ΜΟΥΣΙΚΗ ΣΤΗΝ ΖΩΓΡΑΦΙΚΗ, O ΗΧΟΣ, Ο ΘΟΡΥΒΟΣ ΚΑΙ Η ΜΟΥΣΙΚΗ ΣΤΗΝ ΓΛΥΠΤΙΚΗ ΚΑΙ ΤΙΣ ΕΓΚΑΤΑΣΤΑΣΕΙΣ, ΤΟ ‘ΛΕΥΚΟ’ ΚΑΙ Η ‘ΣΙΩΠΗ’ ΩΣ ΣΥΜΒΟΛΑ ΣΤΗΝ ΤΕΧΝΗ, ΚΑΤΑΓΡΑΦΗ, ΑΠΕΙΚΟΝΙΣΗ ΤΗΣ ΜΟΥΣΙΚΗΣ, ΠΑΡΤΙΤΟΥΡΕΣ, ΔΙΣΔΙΑΣΤΑΤΗ ΚΑΙ ΤΡΙΣΔΙΑΣΤΑΤΗ ΑΠΕΙΚΟΝΙΣΗ ΗΧΩΝ, ΟΠΤΙΚΗ ΑΠΕΙΚΟΝΙΣΗ ΤΗΣ ΚΑΤΕΥΘΥΝΤΙΚΟΤΗΤΑΣ ΤΟΥ ΗΧΟΥ ΤΩΝ ΜΟΥΣΙΚΩΝ ΟΡΓΑΝΩΝ, ΚΑΜΠΥΛΕΣ ΔΟΝΗΣΕΩΝ ‘ΚΛΑΝΤΝΙ’, ΙΣΟΣΤΑΘΜΙΚΕΣ ΚΑΙ ΙΣΟΦΩΝΙΚΕΣ ΚΑΜΠΥΛΕΣ ΗΧΟΥ, ΧΑΡΤΕΣ ΘΟΡΥΒΟΥ, ‘ΜΕΤΑΦΡΑΣΗ’ ΤΩΝ ΕΙΚΟΝΩΝ ΣΕ ΗΧΟΥΣ, ΟΠΤΙΚΑ ΜΟΤΙΒΑ ΩΣ ΒΑΣΗ ΜΟΥΣΙΚΗΣ ΣΥΝΘΕΣΗΣ

Επιλογή ενός πίνακα αφηρημένης ζωγραφικής. Επιλογή συνοδείας μιας συγχορδίας ή μιας κλίμακας ή ενός ήχου ή ενός θορύβου.

Αυτοσχέδιος τρόπος γραφής της μουσικής ή του ήχου ή των θορύβων ή ενός συγκεκριμένου μουσικού έργου.

3. ‘ΑΡΧΙΤΕΚΤΟΝΙΚΗ’ ΤΗΣ ΜΟΥΣΙΚΗΣ ΚΑΙ ‘ΜΟΥΣΙΚΗ’ ΤΗΣ ΑΡΧΙΤΕΚΤΟΝΙΚΗΣ

ΜΕΤΑΘΕΣΗ ΤΩΝ ΦΘΟΓΓΩΝ, ΑΠΕΙΚΟΝΙΣΕΙΣ ΣΥΓΧΟΡΔΙΩΝ, ΣΥΓΓΕΝΕΙΕΣ ΦΘΟΓΓΩΝ, ΜΟΥΣΙΚΑ ΣΥΣΤΗΜΑΤΑ ΑΥΤΟΣΧΕΔΙΑΣΜΟΥ, MOYΣΙΚΗ ΟΡΟΛΟΓΙΑ ΚΑΙ ΑΡΧΙΤΕΚΤΟΝΙΚΟΣ ΣΧΕΔΙΑΣΜΟΣ, ΑΝΤΙΣΤΙΞΗ (ΚΟΝΤΡΑ-ΠΟΥΝΤΟ), ΡΥΘΜΟΣ ΚΑΙ ΧΩΡΟΣ, ΕΙΔΗ ΚΑΙ ΜΟΡΦΕΣ ΜΟΥΣΙΚΗΣ ΣΥΝΘΕΣΗΣ, ΥΠΟΚΕΙΜΕΝΙΚΗ ΠΡΟΣΛΗΨΗ ΗΧΩΝ, ΣΥΓΧΟΡΔΙΩΝ, ΜΟΥΣΙΚΗΣ, ‘ΜΕΤΑΦΡΑΣΤΙΚΗ’ ΑΠΟΔΟΣΗ ΟΡΩΝ ΜΟΥΣΙΚΗΣ, ΑΚΟΥΣΤΙΚΗΣ, ΑΡΧΙΤΕΚΤΟΝΙΚΗΣ

4. ‘ΗΧΗΤΙΚΟΙ’ ΧΩΡΟΙ ΑΝΑΜΕΣΑ ΣΤΑ ΜΟΥΣΙΚΑ ΟΡΓΑΝΑ ΚΑΙ ΣΤΙΣ ΑΙΘΟΥΣΕΣ ΣΥΝΑΥΛΙΩΝ

‘ΗΧΟ-ΚΤΙΡΙΑ’, ΗΧΟ-ΔΙΑΔΡΑΣΤΙΚΑ ΠΑΙΧΝΙΔΙΑ, ΔΙΑΔΡΑΣΤΙΚΑ ΗΧΟ-ΚΤΗΡΙΑ, ΤΟ ΚΟΥΒΟΥΚΛΙΟ ΟΡΧΗΣΤΡΑΣ ΩΣ ΜΟΥΣΙΚΟ ΟΡΓΑΝΟ, ΗΧΗΤΙΚΑ ΜΟΝΤΕΛΑ, ‘ΗΧΗΤΙΚΟΙ’ ΧΩΡΟΙ ΓΙΑ ΕΝΑ ΣΥΓΚΕΚΡΙΜΕΝΟ ΜΟΥΣΙΚΟ ΕΡΓΟ

Μηχανή-Παιχνίδι-Γλυπτό ‘Ηχου

5. ΦΥΣΙΚΕΣ ΙΔΙΟΤΗΤΕΣ ΗΧΟΥ

HXOΣ, HXHTIKO KYMA, TAXYTHTA του HXOY, ΠEPIOΔOΣ, ΣYXNOTHTA, ΦAINOMENO DOPPLER, HXHTIKO ΦAΣMA, AKOYΣTOΣ HXOΣ, OKTABA, TPITOOKTABA, AΠΛOΣ HXOΣ, ΣYNΘETOΣ HXOΣ, ΣYNΘETOΣ TONOΣ, ΣYNHXHΣH, XPOIA, MHKOΣ KYMATOΣ, HXHTIKO ΠEΔIO, HXHTIKH ΠIEΣH και ΣTAΘMH HXHTIKHΣ ΠIEΣHΣ, HXOΣTAΘMH, HXOMETPO, HXHTIKH ΠYKNOTHTA, HXHTIKH ENTAΣH και ΣTAΘMH HXHTIKHΣ ENTAΣHΣ, HXHTIKH IΣXYΣ και ΣTAΘMH HXHTIKHΣ IΣXYOΣ, AKOYΣTOTHTA και ΣTAΘMH AKOYΣTOTHTAΣ, ANΘPΩΠINO AYTI, AMΦIΩTIKH AKOH, AKOYΣTOTIKH ΣXEΣH, IΣOAKOYΣTOTIKH KAMΠYΛH, KATΩΦΛIO AMΦIΩTIKHΣ AKOHΣ, KATΩΦΛIO ΠONOY, KATEYΘYNTIKOTHTA HXHTIKΩN ΠHΓΩN, EΠIKAΛYΨH, HXOΣ και AΠOΣTAΣH

Ηχομετρήσεις ηχοστάθμης και χρόνου αντήχησης. Ηχογράφηση των μετρήσεων.

Μηχανή Επίδειξης μιας Ιδιότητας του ‘Ηχου.

6. ΜΟΥΣΙΚΑ ΟΡΓΑΝΑ

ΚΡΟΥΣΤΑ, ΙΔΙΟΦΩΝΑ, ΜΕΜΒΡΑΝΟΦΩΝΑ, ΧΟΡΔΟΦΩΝΑ, ΠΛΗΚΤΡΟΦΟΡΑ, ΛΑΟΥΤΑ, ΒΙΟΛΙΑ, ΑΕΡΟΦΩΝΑ, ΧΑΛΚΙΝΑ ΠΝΕΥΣΤΑ, ΞΥΛΙΝΑ ΠΝΕΥΣΤΑ, ΟΡΧΗΣΤΡΕΣ, ΜΠΑΝΤΕΣ, ΑΚΟΥΣΤΙΚΗ ΜΟΥΣΙΚΩΝ ΟΡΓΑΝΩΝ

Παρουσίαση των μουσικών οργάνων παράλληλα με την διάλεξη

Ηχογράφηση 12 ήχων-θορύβων που να μπορούν να χρησιμοποιηθούν ως το πρωταρχικό υλικό στην σύνθεση μουσικής. Οι 12 ήχοι θα αντιστοιχούν στους φθόγγους μιας οκτάβας.

7. ΗΧΟΣ ΣΕ ΚΛΕΙΣΤΟΥΣ ΧΩΡΟΥΣ

ΓEΩMETPIKH AKOYΣTIKH, KYMATIKH AKOYΣTIKH, HXOANAKΛAΣH, HXOAΠOPPOΦHΣH, HXOΔIAXYΣH, HXOΠEPIΘΛAΣH, ANTHXHΣH, ΣYNHXHΣH XΩPOY, YΠOKEIMENIKA KPITHPIA "KAΛHΣ" AKOYΣTIKHΣ

8. ΜΟΥΣΕΙΟ ΗΧΟΥ

ΗΧΟΣ, ΘΟΡΥΒΟΣ, ΗΛΕΚΤΡΟΑΚΟΥΣΤΙΚΕΣ ΣΥΣΚΕΥΕΣ, ΑΚΟΥΣΤΙΚΕΣ ΜΕΤΡΗΣΕΙΣ, ΕΛΕΓΧΟΣ ΘΟΡΥΒΟΥ & ΔΟΝΗΣΕΩΝ, ΗΧΟΠΡΟΣΤΑΣΙΑ, ΑΚΟΥΣΤΙΚΗ ΧΩΡΟΥ, ΜΟΥΣΙΚΑ ΟΡΓΑΝΑ, ΥΠΟ-ΥΠΕΡ-ΗΧΟΙ, ΑΚΟΥΟΜΕΤΡΙΑ, ΥΠΟΒΡΥΧΙΟΣ ΗΧΟΣ, ΑΡΧΕΙΟ-ΗΧΟ-ΘΗΚΗ, ΕΚΠΑΙΔΕΥΣΗ-ΕΝΗΜΕΡΩΣΗ, ΣΧΕΣΗ ΗΧΟΥ ΜΕ ΤΕΧΝΕΣ & ΠΑΙΧΝΙΔΙ

9. ΤΟ ΣΠΙΤΙ ΤΟΥ ΗΧΟΥ

10. ΗΧΟΤΟΠΙΑ, ΗΧΟΔΙΑΔΡΟΜΕΣ – ΗΧΗΤΙΚΗ ΡΥΠΑΝΣΗ ΠΕΡΙΒΑΛΛΟΝΤΟΣ

TONIKOTHTA, HXHTIKA ΣHMATA, ΗΧΟΣΗΜΑ, ΦΥΣΙΚΟΙ ΠΑΡΑΜΕΤΡΟΙ, ΠΟΛΙΤΙΣΜΙΚΟΙ ΠΑΡΑΜΕΤΡΟΙ, ΙΣΤΟΡΙΑ ΗΧΟΤΟΠΙΩΝ, ΚΑΤΑΓΡΑΦΗ ΗΧΟΤΟΠΙΟΥ, ΗΧΟΙ ΑΝΘΡΩΠΟΓΕΝΕΙΣ, ΓΕΩΦΥΣΙΚΟΙ, ΒΙΟΛΟΓΙΚΟΙ, ΠΕΡΙΓΡΑΦΗ ΗΧΗΤΙΚΩΝ ΓΕΓΟΝΟΤΩΝ, ΧΑΡΤΕΣ ΗΧΟΤΟΠΙΩΝ, ΑΣΤΙΚΟΣ ΘΟΡΥΒΟΣ, ΗΧΗΤΙΚΗ ΡΥΠΑΝΣΗ ΠΕΡΙΒΑΛΛΟΝΤΟΣ, ΕΛΕΓΧΟΣ ΤΟΥ ΘΟΡΥΒΟΥ, ΠΟΛΕΟΔΟΜΙΚΗ ΗΧΟΠΡΟΣΤΑΣΙΑ

Επιλογή μιας ηχοδιαδρομής στην πόλη και καταγραφή των ήχων πρωί, μεσημέρι και βράδυ, καθημερινή και αργία

Επιλογή μιας δυστοπίας ή ετεροτοπίας στην πόλη και καταγραφή των ήχων που την χαρακτηρίζει

11. ΜΟΥΣΙΚΗ & ΣΥΝΘΕΤΕΣ ΚΙΝΗΜΑΤΟΓΡΑΦΙΚΗΣ ΜΟΥΣΙΚΗΣ

Προβολή ντοκιμαντέρ κινηματογραφικής μουσικής και συζήτηση

12. ΗΧΟ-ΙΣΤΟΡΙΑ, GOTLIB

Περιγραφή των ήχων που πρωταγωνιστούν σε μια 24ωρη ρουτίνα της καθημερινής ζωής σας σε σχέση με τους ‘ασήμαντους’ ήχους

13. ΑΚΟΥΣΤΙΚΟΣ ΣΧΕΔΙΑΣΜΟΣ

EΠAPKHΣ AKOYΣTOTHTA, KATANOMH TOY HXOY, HXOΔIAXYΣH, BEΛTIΣTOΣ XPONOΣ ANTHXHΣHΣ, METPHΣH TOY XPONOY ANTHXHΣHΣ, TPIΣΔIAΣTATA AKOYΣTIKA MONTEΛA ΣE EΦAPMOΓEΣ H/Y, AΠOΦYΓH TΩN AKOYΣTIKΩN ΛAΘΩN ΠOY OΦEIΛONTAI ΣTON XΩPO, BOHΘOYMENH ΣYNHXHΣH

Περιγραφή με υποκειμενικά κριτήρια ακουστικής, διαφόρων χώρων ως προς το μέγεθός τους και τα υλικά τους

14. ΑΙΘΟΥΣΕΣ ΠΟΛΛΑΠΛΩΝ ΧΡΗΣΕΩΝ

ΜΕΤΑΒΛΗΤΟΣ ΟΓΚΟΣ, ΜΕΤΑΒΛΗΤΗ ΗΧΟΑΠΟΡΡΟΦΗΣΗ, ΜΕΤΑΒΛΗΤΗ ΑΚΟΥΣΤΙΚΗ ΧΩΡΟΥ ΜΕ ΗΛΕΚΤΡΟΝΙΚΑ ΜΕΣΑ

15. ΩΔΕΙΑ & ΜΟΥΣΙΚΑ ΣΧΟΛΕΙΑ


ΑΣΚΗΣΕΙΣ

ΟΙ ΑΣΚΗΣΕΙΣ ΘΑ ΒΑΣΙΖΟΝΤΑΙ ΣΤΑ ΠΕΡΙΕΧΟΜΕΝΑ ΤΩΝ ΔΙΑΛΕΞΕΩΝ

No comments:

'contra-puntal'

'contra-puntal'
Απο την εκθεση 'αντιστικτικα'

Σεναρια προσεγγισης μουσικης και κατασκευων

Η σχέση της μουσικής με την αρχιτεκτονική έχει απασχολήσει τους ανθρώπους από πάρα πολύ παλαιά. Η αναζήτηση αυτή καταγράφεται από τη μυθολογία με χαρακτηριστικό παράδειγμα το μύθο της κατασκευής της Θήβας από τα δύο παιδιά του Δία, τον Ζήθο που συσωρεύει τους βράχους άτακτα και τον Αμφίωνα που με το παίξιμο της λύρας του τους τακτοποιεί σε καλοκτισμένα τείχη, σε δρόμους και πλατείες. Ο μύθος παραπέμπει στον συνεχή προβληματισμό για την αρμονία της κατασκευής και την αρμονία της μουσικής.

Κατά τον Βιτρούβιο το κτίριο πρέπει να είναι γερό, χρήσιμο και όμορφο.Θεωρώντας ότι η παρτιτούρα και η ενορχήστρωση αντιστοιχούν στο κτιριολογικό πρόγραμμα με το αντίστοιχο δομικό σύστημα, την ψυχαγωγική δύναμη και την διανοητική επιρροή να είναι κάτι ανάλογο με τη χρηστικότητα και την αισθητική, μπορεί να ειπωθεί ότι και η μουσική είναι γερή, χρήσιμη και όμορφη.

Books

Books
Aρχιτεκτονικη εναντια στη Bαρυτητα 2001. Aκουστικος Σχεδιασμος Xωρων 2005. Mορφες Φυσης & Tεχνολογιας 1999. Οπτικη Απεικονιση της Μουσικης 1987. Aρχιτεκτονικη Tεχνολογια 1993. Φωτογραφιες 1996. Φυση & Xωροκατασκευες 1997. Αστικος Θορυβος.

music toys, machines, sculptures

music toys, machines, sculptures
μουσικα παιχνιδια, μηχανες, γλυπτα

12 notes, scales, chords

12 notes, scales, chords
Πίνακας με συχνότητες και μήκη κύματος των μουσικών φθόγγων, C=ντο, D=ρε, E=μι, F=φα, G=σολ, Α=λα, Β=σι. Η ‘απόσταση’ ανάμεσα στον φθόγγο λα ή Α και στο Α# είναι η ίδια ανάμεσα σε όποια δύο γειτονικά ημιτόνια όσον αφορά την συχνότητα. Το Α# ισούται με το Α/2^(1/12), 440/2^(1/12)=415.3, το C# ισούται με το C/2^(1/12) κ.τ.λ. H πρώτη στήλη παρουσιάζει τους φθόγγους μιας μουσικής οκτάβας, η δεύτερη τις συχνότητες f σε Hz των φθόγγων, η τρίτη το μήκος κύματος των φθόγγων λ σε m, η τέταρτη την σχέση του μήκους κύματος των φθόγγων ως προς το μήκος κύματος του Ντο και η πέμπτη στήλη τα αποτελέσματα της τέταρτης στήλης πολλαπλασιασμένα επί 3. Έτσι, στην πέμπτη στήλη αναδεικνύεται η σχέση ακέραιων αριθμών του μήκους κύματος των φθόγγων ντο, φα και λα που είναι 3, 4 και 5 αντίστοιχα.

3D representation of sound (time, frequency, intensity)

3D representation of sound (time, frequency, intensity)
Τρισδιάστατη απεικόνηση του ήχου. Ο οριζόντιος άξονας αναπαριστά τον χρόνο, ο κάθετος τα τονικά ύψη και ο τρίτος άξονας την ένταση. ‘Διαβάζοντας’ – ‘σαρώνοντας’ το σχήμα από αριστερά προς τα δεξιά, τα ίχνη των εικόνων μετατρέπονται σε ήχους. Η πυκνή γραμμή σημαίνει έντονο πάτημα και επομένως υψηλή ηχοστάθμη.