Η σχέση της μουσικής με την αρχιτεκτονική έχει απασχολήσει τους ανθρώπους από πάρα πολύ παλαιά. Η αναζήτηση αυτή καταγράφεται από τη μυθολογία με χαρακτηριστικό παράδειγμα το μύθο της κατασκευής της Θήβας από τα δύο παιδιά του Δία, τον Ζήθο που συσωρεύει τους βράχους άτακτα και τον Αμφίωνα που με το παίξιμο της λύρας του τους τακτοποιεί σε καλοκτισμένα τείχη, σε δρόμους και πλατείες. Ο μύθος παραπέμπει στον συνεχή προβληματισμό για την αρμονία της κατασκευής και την αρμονία της μουσικής.
Κατά τον Βιτρούβιο το κτίριο πρέπει να είναι γερό, χρήσιμο και όμορφο.Θεωρώντας ότι η παρτιτούρα και η ενορχήστρωση αντιστοιχούν στο κτιριολογικό πρόγραμμα με το αντίστοιχο δομικό σύστημα, την ψυχαγωγική δύναμη και την διανοητική επιρροή να είναι κάτι ανάλογο με τη χρηστικότητα και την αισθητική, μπορεί να ειπωθεί ότι και η μουσική είναι γερή, χρήσιμη και όμορφη.
Πίνακας με συχνότητες και μήκη κύματος των μουσικών φθόγγων, C=ντο, D=ρε, E=μι, F=φα, G=σολ, Α=λα, Β=σι. Η ‘απόσταση’ ανάμεσα στον φθόγγο λα ή Α και στο Α# είναι η ίδια ανάμεσα σε όποια δύο γειτονικά ημιτόνια όσον αφορά την συχνότητα. Το Α# ισούται με το Α/2^(1/12), 440/2^(1/12)=415.3, το C# ισούται με το C/2^(1/12) κ.τ.λ. H πρώτη στήλη παρουσιάζει τους φθόγγους μιας μουσικής οκτάβας, η δεύτερη τις συχνότητες f σε Hz των φθόγγων, η τρίτη το μήκος κύματος των φθόγγων λ σε m, η τέταρτη την σχέση του μήκους κύματος των φθόγγων ως προς το μήκος κύματος του Ντο και η πέμπτη στήλη τα αποτελέσματα της τέταρτης στήλης πολλαπλασιασμένα επί 3. Έτσι, στην πέμπτη στήλη αναδεικνύεται η σχέση ακέραιων αριθμών του μήκους κύματος των φθόγγων ντο, φα και λα που είναι 3, 4 και 5 αντίστοιχα.
3D representation of sound (time, frequency, intensity)
Τρισδιάστατη απεικόνηση του ήχου. Ο οριζόντιος άξονας αναπαριστά τον χρόνο, ο κάθετος τα τονικά ύψη και ο τρίτος άξονας την ένταση. ‘Διαβάζοντας’ – ‘σαρώνοντας’ το σχήμα από αριστερά προς τα δεξιά, τα ίχνη των εικόνων μετατρέπονται σε ήχους. Η πυκνή γραμμή σημαίνει έντονο πάτημα και επομένως υψηλή ηχοστάθμη.
AΡΧΙΤΕΚΤΟΝΙΚΗ & ΜΟΥΣΙΚΗ εκδ. University Studio Press, Θεσσαλονίκη, 2009, τηλ 2310 209837.
ΑΡΧΙΤΕΚΤΟΝΙΚΗ & ΜΟΥΣΙΚΗ (Περιεχομενα Νεο Βιβλιο εκδ University Studio Press, Θεσσαλονικη)
ΑΠΟ ΤΗΝ ΜΟΥΣΙΚΗ ΠΡΟΣ ΤΗΝ ΑΚΟΥΣΤΙΚΗ ΠΡΟΣ ΤΗΝ ΑΡΧΙΤΕΚΤΟΝΙΚΗ
ΜΑΤΖΟΡΕ ΣΥΓΧΟΡΔΙΑ KAI ΟΡΘΟ ΤΡΙΓΩΝΟ ΧΡΩΜΑΤΑ ΚΑΙ ΗΧΟΙ ‘ΑΟΡΑΤΗ’, ‘ΑΗΧΗ’ ΠΕΡΙΒΑΛΛΟΥΣΑ ΕΠΙΦΑΝΕΙΑ ‘ΑΡΧΙΤΕΚΤΟΝΙΚΗ’ ΘΟΡΥΒΟΥ ΣΩΛΗΝΑΣ - ΑΥΤΟΦΩΝΟ ΜΟΥΣΙΚΟ ΟΡΓΑΝΟ ΣΥΝΤΟΜΟΓΡΑΦΙΕΣ ΜΟΥΣΙΚΗΣ ΩΣ ΠΡΟΣ ΤΗΝ ΑΚΟΥΣΤΙΚΗ
O ΗΧΟΣ, Ο ΘΟΡΥΒΟΣ ΚΑΙ Η ΜΟΥΣΙΚΗ ΣΤΗΝ ΖΩΓΡΑΦΙΚΗ O ΗΧΟΣ, Ο ΘΟΡΥΒΟΣ ΚΑΙ Η ΜΟΥΣΙΚΗ ΣΤΗΝ ΓΛΥΠΤΙΚΗ ΚΑΙ ΤΙΣ ΕΓΚΑΤΑΣΤΑΣΕΙΣ ΤΟ “ΛΕΥΚΟ” ΚΑΙ Η “ΣΙΩΠΗ” ΩΣ ΣΥΜΒΟΛΑ ΣΤΗΝ ΤΕΧΝΗ ΚΑΤΑΓΡΑΦΗ, ΑΠΕΙΚΟΝΙΣΗ ΤΗΣ ΜΟΥΣΙΚΗΣ, ΠΑΡΤΙΤΟΥΡΕΣ ΔΙΣΔΙΑΣΤΑΤΗ ΚΑΙ ΤΡΙΣΔΙΑΣΤΑΤΗ ΑΠΕΙΚΟΝΙΣΗ ΗΧΩΝ ΟΠΤΙΚΗ ΑΠΕΙΚΟΝΙΣΗ ΤΗΣ ΚΑΤΕΥΘΥΝΤΙΚΟΤΗΤΑΣ ΤΟΥ ΗΧΟΥ ΤΩΝ ΜΟΥΣΙΚΩΝ ΟΡΓΑΝΩΝ ΚΑΜΠΥΛΕΣ ΔΟΝΗΣΕΩΝ “ΚΛΑΝΤΝΙ” ΙΣΟΣΤΑΘΜΙΚΕΣ ΚΑΙ ΙΣΟΦΩΝΙΚΕΣ ΚΑΜΠΥΛΕΣ ΗΧΟΥ ΧΑΡΤΕΣ ΘΟΡΥΒΟΥ “ΜΕΤΑΦΡΑΣΗ” ΤΩΝ ΕΙΚΟΝΩΝ ΣΕ ΗΧΟΥΣ ΟΠΤΙΚΑ ΜΟΤΙΒΑ ΩΣ ΒΑΣΗ ΜΟΥΣΙΚΗΣ ΣΥΝΘΕΣΗΣ
“ΑΡΧΙΤΕΚΤΟΝΙΚΗ” ΤΗΣ ΜΟΥΣΙΚΗΣ ΚΑΙ “ΜΟΥΣΙΚΗ” ΤΗΣ ΑΡΧΙΤΕΚΤΟΝΙΚΗΣ
ΜΕΤΑΘΕΣΗ ΤΩΝ ΦΘΟΓΓΩΝ ΑΠΕΙΚΟΝΙΣΕΙΣ ΣΥΓΧΟΡΔΙΩΝ ΣΥΓΓΕΝΕΙΕΣ ΦΘΟΓΓΩΝ ΜΟΥΣΙΚΑ ΣΥΣΤΗΜΑΤΑ ΑΥΤΟΣΧΕΔΙΑΣΜΟΥ MOYΣΙΚΗ ΟΡΟΛΟΓΙΑ KAI ΑΡΧΙΤΕΚΤΟΝΙΚΟΣ ΣΧΕΔΙΑΣΜΟΣ ΑΝΤΙΣΤΙΞΗ (κόντρα-πούντο) Πρόσοψη μοναστηριού “Μουσικό” πλακόστρωτο Πόλη “κονσέρτο” Τρισδιάστατη απεικόνιση συμφωνίας Φωτογραφίες “αντιστικτικά” ΡΥΘΜΟΣ ΚΑΙ ΧΩΡΟΣ “Ηχητικό” τούνελ “Ηχητικός” αυτοκινητόδρομος ΕΙΔΗ ΚΑΙ ΜΟΡΦΕΣ ΜΟΥΣΙΚΗΣ ΣΥΝΘΕΣΗΣ Οικία “στρέτο” Βιολογικό κέντρο Μουσική Προβλήτα “Φυγής” “Μουσικό” Τραπέζι Μουσείο Μουσικού Θέματος ΥΠΟΚΕΙΜΕΝΙΚΗ ΠΡΟΣΛΗΨΗ ΗΧΩΝ, ΣΥΓΧΟΡΔΙΩΝ, ΜΟΥΣΙΚΗΣ “ΜΕΤΑΦΡΑΣΤΙΚΗ” ΑΠΟΔΟΣΗ ΟΡΩΝ ΜΟΥΣΙΚΗΣ, ΑΚΟΥΣΤΙΚΗΣ, ΑΡΧΙΤΕΚΤΟΝΙΚΗΣ Προγραμματική μουσική Υποκειμενική αίσθηση του ήχου στους τόνους, στα φωνήεντα και στα σύμφωνα Πρόκληση συναισθημάτων από το άκουσμα των συγχορδιών
“ΗΧΗΤΙΚΟΙ” ΧΩΡΟΙ ΑΝΑΜΕΣΑ ΣΤΑ ΜΟΥΣΙΚΑ ΟΡΓΑΝΑ ΚΑΙ ΤΙΣ ΑΙΘΟΥΣΕΣ ΣΥΝΑΥΛΙΩΝ
“ΗΧΟ-ΚΤΙΡΙΑ” Ο Ναός της μουσικής ‘Musurgia Universalis’ Ηχητικός πύργος νερού Ο Πύργος της Μνήμης ΗΧΟ-ΔΙΑ-ΔΡΑΣΤΙΚΑ ΠΑΙΧΝΙΔΙΑ ΔΙΑ-ΔΡΑΣΤΙΚΑ ΗΧΟ-ΚΤΙΡΙΑ Ηχητικοί Κύβοι Ο Ηχητικός Κύλινδρος Το Ηχο-Κτίριο ΤΟ ΚΟΥΒΟΥΚΛΙΟ ΟΡΧΗΣΤΡΑΣ ΩΣ ΜΟΥΣΙΚΟ ΟΡΓΑΝΟ ΑΚΟΥΣΤΙΚΑ ΜΟΝΤΕΛΑ Οπτικό Μοντέλο Ακουστικό Μοντέλο “ΗΧΗΤΙΚΟΙ” ΧΩΡΟΙ ΓΙΑ ΕΝΑ ΣΥΓΚΕΚΡΙΜΕΝΟ ΜΟΥΣΙΚΟ ΕΡΓΟ
Professor Emeritus School of Architecture A.U.T. Architect A.U.T. 1975
M.Sc. Sound & Vibration I.S.V.R. 1978
Dr. Architect A.U.T. 1983
Member M.I.O.A., eCAADe, IASS
President Hel.In.A.
Director 5th Department School of Architecture A.U.T.
Vice-president School of Architecture A.U.T.
Head of School of Film A.U.T. www.users.auth.gr/~tsinikas
Μήκη κύματος του ήχου των φθόγγων μιας μουσικής οκτάβας σε κύκλους / δευτερόλεπτο (Hz) και αντίστοιχα μήκη κύματος του φωτός σε Αngstrom. Το ντο (528 Ηz), αντιστοιχεί σε πράσινο (527 Αngs), το ρε (594 Ηz), αντιστοιχεί σε κίτρινο (580 Αngs), το φα (704 Ηz), αντιστοιχεί σε κόκκινο (700 Αngs), και το λα (440 Ηz), αντιστοιχεί σε μπλε (438 Αngs).
Το ορθό τρίγωνο (3, 4, 5), το Πυθαγόρειο θεώρημα (9+16=25) και τα μήκη των πλευρών του σε σχέση με τα μήκη κύματος των φθόγγων μιας συγχορδίας ματζόρε. Τα χρώματα έχουν επιλεγεί με βάση την ταύτιση των Hz με τα Angs.
Συγχορδία ντο ντιμινουίτα. Τα κενά ανάμεσα στους φθόγγους είναι σταθερά, (1 πάτημα, 2 άδεια) και είναι αυτά που οπτικοποιούν αυτή την συμμετρία.
Common Notes on Chords
Συγχορδίες με τέσσερεις φθόγγους. Με μπλε χρώμα συμβολίζονται οι συγχορδίες που έχουν 3 κοινές νότες μεταξύ τους (ντο έκτης σε σχέση με ντο εβδόμης) και με κόκκινο χρώμα 4 κοινές νότες μεταξύ τους (ίδια συγχορδία ή ίδιες νότες με άλλη ονομασία π.χ. η συγχορδία ντο ματζόρε έκτης αποτελείται από τους φθόγγους ντο, μι σολ και λα και η συγχορδία λα μινόρε εβδόμης αποτελείται από τους φθόγγους λα, ντο, μι και σολ, όπως ακριβώς και η ντο έκτης). Η συγχορδία ματζόρε έκτης είναι η πιο ‘δημοφιλής’ και η ντιμινουίτα το αντίθετο, 1985.
'Passive' musical instrument. Pipes filter environmental sounds and you listen a noisy frequency.
‘Παθητικό’ μουσικό όργανο. Σωλήνες με μήκη κύματος ανάλογα των συχνοτήτων ενός μουσικού οργάνου ‘φιλτράρουν’ τον θόρυβο περιβάλλοντος έτσι ώστε να ακούγεται ήχος με διακριτό φθόγγο σε κάθε ένα από τους σωλήνες. Ο θόρυβος εισέρχεται από την κάθετη και ‘ακούγεται’ από την οριζόντια οπή η οποία τοποθετείται στο ύψος του αφτιού. Το ‘παθητικό’ μουσικό όργανο παίζεται με την μετακίνηση του κεφαλιού αριστερά-δεξιά έτσι ώστε το αφτί να ακούει διάφορες νότες (φάσμα θορύβου με διακριτή συχνότητα).
No comments:
Post a Comment