Friday, October 2, 2020

Το βιβλίο ‘Ακουστικός Σχεδιασμός Χώρων’ των εκδόσεων University Studio Press, πρωτοκυκλοφόρησε το 1990 ως διδακτικό βοήθημα του μαθήματος ‘Η Αρχιτεκτονική του 'Ηχου, του Θορύβου & της Μουσικής’ το οποίο διδάσκεται στο Τμήμα Αρχιτεκτόνων του Α.Π.Θ. Η δεύτερη έκδοσή του  το 2005, εκτός από την αναγκαία ανανέωση της ύλης, επιχείρησε να βελτιώσει τα τεχνικά χαρακτηριστικά, την αναγνωσιμότητα του βιβλίου, αλλά και την ευκρίνεια επικοινωνίας του αναγνώστη με το υλικό και μέσα από την αναδιάταξη των περιεχομένων.

 

Στη νέα αυτή τρίτη έκδοση, έχουν προστεθεί 4 κεφάλαια που δεν υπήρχαν στη προηγούμενη. Στην αρχή του βιβλίου προστέθηκε ένα ιστορικό του ήχου που ξεκινάει από το μεσαίωνα και σταματά κάπου στην αρχή της ψηφιακής εποχής. Είναι βασισμένο σε υλικό από το διαδίκτυο με σκίτσα, γκραβούρες και ασπρόμαυρες φωτογραφίες από τις πιο σημαντικές στιγμές της επιστήμης του ήχου. Τα επόμενα επτά κεφάλαια πραγματεύονται τις φυσικές ιδιότητες του ήχου, τον ήχο σε κλειστούς χώρους, τα ηχοαπορροφητικά υλικά, τον ακουστικό σχεδιασμό, τις αίθουσες ομιλίας, τις αίθουσες μουσικής και τις αίθουσες πολλαπλών χρήσεων. ‘Εγινε αναδιάταξη με τη προσθήκη νέων υλικών, κατασκευών, διατάξεων και χώρων παραστάσεων καθώς και όλων των νέων επιστημονικών δεδομένων στο τομέα της ακουστικής. Τα τρία νέα κεφάλαια αφορούν τους υπαίθριους χώρους παραστάσεων (θεάτρου και μουσικής), τα ωδεία (ακουστική μικρών χώρων και στοιχεία ηχομόνωσης) και τέλος τα στούντιο ηχογραφήσεων (του χώρου ηχογράφησης και των δωματίων ελέγχου). Η εκτεταμένη βιβλιογραφία, συμπεριλαμβάνει:τα παληά σημαντικά συγγράματα, τις πρόσφατες επιστημονικές εκδόσεις, λίστα με ιστοσελίδες και ιστοσελίδες διεθνών γραφείων ακουστικής. Συνυπάρχουν τα λογισμικά ακουστικής χώρου μαζί με τούς low-tech πειραματισμούς του παρελθόντος.

Το βιβλίο, με την ευρύτερη αποδοχή του, εξελίχθηκε σε εγχειρίδιο ακουστικού σχεδιασμού των μελετητών της ακουστικής χώρου. Η χρησιμότητα του βιβλίου επεκτείνεται και σε μια ευρύτερη ομάδα ειδικών οι οποίοι ασχολούνται με τον ήχο γενικότερα όπως είναι οι μηχανικοί, οι μουσικοί, οι φυσικοί κ.ά.

'Ενας αρχιτεκτονικός χώρος που διαθέτει άριστα ακουστικά χαρακτηριστικά είναι τελικά ένα μοναδικό μουσικό όργανο με ενσωματωμένους τους ακροατές.


No comments:

'contra-puntal'

'contra-puntal'
Απο την εκθεση 'αντιστικτικα'

Σεναρια προσεγγισης μουσικης και κατασκευων

Η σχέση της μουσικής με την αρχιτεκτονική έχει απασχολήσει τους ανθρώπους από πάρα πολύ παλαιά. Η αναζήτηση αυτή καταγράφεται από τη μυθολογία με χαρακτηριστικό παράδειγμα το μύθο της κατασκευής της Θήβας από τα δύο παιδιά του Δία, τον Ζήθο που συσωρεύει τους βράχους άτακτα και τον Αμφίωνα που με το παίξιμο της λύρας του τους τακτοποιεί σε καλοκτισμένα τείχη, σε δρόμους και πλατείες. Ο μύθος παραπέμπει στον συνεχή προβληματισμό για την αρμονία της κατασκευής και την αρμονία της μουσικής.

Κατά τον Βιτρούβιο το κτίριο πρέπει να είναι γερό, χρήσιμο και όμορφο.Θεωρώντας ότι η παρτιτούρα και η ενορχήστρωση αντιστοιχούν στο κτιριολογικό πρόγραμμα με το αντίστοιχο δομικό σύστημα, την ψυχαγωγική δύναμη και την διανοητική επιρροή να είναι κάτι ανάλογο με τη χρηστικότητα και την αισθητική, μπορεί να ειπωθεί ότι και η μουσική είναι γερή, χρήσιμη και όμορφη.

Books

Books
Aρχιτεκτονικη εναντια στη Bαρυτητα 2001. Aκουστικος Σχεδιασμος Xωρων 2005. Mορφες Φυσης & Tεχνολογιας 1999. Οπτικη Απεικονιση της Μουσικης 1987. Aρχιτεκτονικη Tεχνολογια 1993. Φωτογραφιες 1996. Φυση & Xωροκατασκευες 1997. Αστικος Θορυβος.

music toys, machines, sculptures

music toys, machines, sculptures
μουσικα παιχνιδια, μηχανες, γλυπτα

12 notes, scales, chords

12 notes, scales, chords
Πίνακας με συχνότητες και μήκη κύματος των μουσικών φθόγγων, C=ντο, D=ρε, E=μι, F=φα, G=σολ, Α=λα, Β=σι. Η ‘απόσταση’ ανάμεσα στον φθόγγο λα ή Α και στο Α# είναι η ίδια ανάμεσα σε όποια δύο γειτονικά ημιτόνια όσον αφορά την συχνότητα. Το Α# ισούται με το Α/2^(1/12), 440/2^(1/12)=415.3, το C# ισούται με το C/2^(1/12) κ.τ.λ. H πρώτη στήλη παρουσιάζει τους φθόγγους μιας μουσικής οκτάβας, η δεύτερη τις συχνότητες f σε Hz των φθόγγων, η τρίτη το μήκος κύματος των φθόγγων λ σε m, η τέταρτη την σχέση του μήκους κύματος των φθόγγων ως προς το μήκος κύματος του Ντο και η πέμπτη στήλη τα αποτελέσματα της τέταρτης στήλης πολλαπλασιασμένα επί 3. Έτσι, στην πέμπτη στήλη αναδεικνύεται η σχέση ακέραιων αριθμών του μήκους κύματος των φθόγγων ντο, φα και λα που είναι 3, 4 και 5 αντίστοιχα.

3D representation of sound (time, frequency, intensity)

3D representation of sound (time, frequency, intensity)
Τρισδιάστατη απεικόνηση του ήχου. Ο οριζόντιος άξονας αναπαριστά τον χρόνο, ο κάθετος τα τονικά ύψη και ο τρίτος άξονας την ένταση. ‘Διαβάζοντας’ – ‘σαρώνοντας’ το σχήμα από αριστερά προς τα δεξιά, τα ίχνη των εικόνων μετατρέπονται σε ήχους. Η πυκνή γραμμή σημαίνει έντονο πάτημα και επομένως υψηλή ηχοστάθμη.